Chiafrø

Chiafrø er i den seneste tid blevet mere og mere populære blandt danskerne. Det skyldes den gode medieomtale om hvor sunde de små frøer i virkeligheden er. På denne side kan du læse mere om hvad chiafrø egentlig er, hvor de stammer fra og hvad de indeholder. 

Hvad er chiafrø?

Chiafrø er en frø som kommer fra en plante. Frøen er lille og sort, men på trods at sin størrelse, skal man ikke undervurdere den, fordi den indeholder et højt antal af gode næringsstoffer for dig og din krop. Og mere specifikt, hvad den indeholder og hvad chiafrøen på sigt kan gøre for din krop, kan du læse mere om længere nede. 

Hvor kommer chiafrø fra?

På latinsk hedder det Salvia hispanica, men vi kender dem som chiaplanten. Chia betyder olierig. Salvia er plantens slægt og hispanica betyder spansk.  Chia stammer fra planter fra Mexico. Planten er lidt skrøbelig da den ikke tåler frost, derfor lever den ca 1 år hvis den er  udendørs. Men dyrker man den indenfor kan man blive flere år. Planten bliver ca 1,75cm høj og de blomstre i juli-august måned og blomsterne kan være blåviolette, hvide eller lyseblå og ved modningen udskilles de små chiafrø i enten en brun, sort, grå eller hvide farver. Planten er i slægt med mynteplanten.

I Danmark har de fået, på kort tid, meget fokus og det er der også stor grund til. Du kan købe chiafrø i stort set alle supermarkeder i dag. Det gode ved frøene er at der er rigtig mange anvendelsesmuligheder og andre gode opskrifter. Mange bruger dem til at lave grød med, i madlavningen og til diverse bagværk. Muligheder er mange og kun fantasien sætter sine grænser. Chiafrøerne er så gode at de både kan bruges til køkkenet, men også i kosmetik og hår og hudpleje. 

Chiafrø
Chiafrø

Her kan du købe chiafrø online

Ønsker du et bredere udvalg af chiafrø, kan du mere under køb chia

chiafrø

12 facts om chiafrø

1. Hvorfor skal vi spise chiafrø? 

Hvad er det der gør at chiafrøen er gået hen og blevet så populær? Er der hold i det? og er der nogle bivirkninger
Og ja, det er der. Der findes mange forskellige anvendelsesmuligheder. Du kan lave flere forskellige varianter af grøn med chiafrøene, du kan også bruge dem i madlavning, enten hvor de er i maden, eller om de bare drysses ovenpå, og giver et flot udseende. Og grunden til at du burde overveje at begynde at købe chiafrø, er fordi at chiafrøene har en fantastisk ernæringsindhold, og du kan bruge frøene lige nøjeagtigt som du ønsker. 

Chiafrøen er en god og ideel vej til nemme proteiner, fibre og samtidig skåner man miljøet (og dyrene) ved ikke at spise kød. samtidig med giver chiafrøen dig en god mæthedsfornemmelse og så er de glutenfri. Alt i alt, en god ting at begynde at spise, hvis men ønsker at tabe sig, eller blot leve sundere. 

2. Chiafrø er fyldt med antioxidanter

Tro det eller ej. De bitte små sorte frø er smækfyldt med antioxidanter. Antioxidanterne beskytter de følsomme fedtstoffer i frøene. Og selvom der har været tvivlsomt, om antioxidanter som kosttilskud er sundt, så er forskerne enige om, at antioxidanter fra fødevarer er helbredsmæssige sunde og kan have helbredende effekter. 
Det gode ved antioxidanter er, at de bekæmper de fri radikaler , som skader celleforandringer, som kræft, og andre helbredssygedomme. Der er flere forskninger der påpeger, at chiafrø kan kan holde diverse sygdomme væk, samt gode effekter på mennesket almindelig aldring og ens generelle helbred. 

3. Næsten alle kulhydrater i frøene er fibre

Cirka 28g chiafrø indeholder 12g kulhydrater. Men 11 ud af de 12gram er noget som kroppen ikke kan fordøje. Dog får disse kulhydrater ikke din krop til at hæve dit blodsukker eller påvirker insulinen eller har samme effekt som sukker og stivelse. derimod har den en sundhedsvirkning på din krop. Så alt i alt, indeholder 28g chiafrø kun 1g kulhydrater, som gør den yderst populær hos mennesker der ønsker at tabe sig eller leve sundt. 

Det gode ved disse frø er, og på grund af det høje friberindhold, er at de kan absorberer 10-12 gange deres egen vægt i vand, mælk eller andet væske, og blive gele-lignende konsistens og udvide sig i din mave. På den måde føles de også mættende, hurtigt og i lang tid. 

Fibrer laver også nogle venlige bakterier, som er nødvendig for en velfungerende tarm. 

4. Højt indhold af proteiner

Chiafrø indeholder en god mængde af proteiner. I procentvis er 14% af et frø, proteiner – hvilket er et af de højeste, sammenlignet med andre planter.  Der er også en rigtig god balance mellem de essentielle aminosyre i proteinerne, som gør at din krop er bedre i stand til at optage proteinerne. 
Proteiner har en masse fordele for ens sundhed og er et stof man skal blive gode venner med hvis man ønsker at tabe sig. 

Når du indtager proteiner sænker du også din appetitten, samtidig med at det fjerner dine tanker for tænke på dit næste måltid med 60% og dagen og 50% om aftenen/natten, så du undgår at spise usunde snacks inden sengetid. Er du ikke vant til at spise et så meget proteiner, kan det gå hen og give bivirkninger

5. Tab dig ved at spise chiafra

Frøene har et højt protein og fiber indhold og har en masse fordele ved ens spisevaner og kan medføre at man taber sig. Mange sundhedseksperter anbefaler chiafrø som en del af kosten, hvis man ønsker at tabe sig. 
Grundet den høje fiberindhold, kan frøen absorbere dens egen vægt flere gange, og på den måde kan den suge væske til sig og udspile sig i maven på dig. Ikke nok med at den det bare smager lækkert, så vil du også have en længerevarende mæthedsfornemmelse. Samtidig vil det fjerne dine tanker og dermed din trang til søde sager. Ergo, så vil du føle mindre sult og du vil spise mindre, som er den sikre vej til at tage nogle kilo. 

Dog kan du ikke nøjes med at spise chiafrø uden noget andet, hvis du ønsker dig et vægttab. Selve chiafrøene er nemlig ikke slankende, og flere undersøgelser viser også, at chiafrø i sig selv ikke er slankende. Men derimod kan du anvende chiafrøene til din morgenmad, evt ved at lave chiagrød med skønne frugter til, for at starte dagen med et godt og sundt måltid. Ønsker du at tage dig, kan chiafrøene sagtens indgå i din kost, dog ikke alene, og dog skal du huske god søvn og jævnligt motion. 

6. Der er høje omega-3 fedtsyrer i chiafrø

Tro det eller ej, så indeholder de små sorte frø mere omega-3 fedtsyrer end laks. Dog skal man lige bemærke, inden man jubler alt for meget, at det ikke helt så optimalt, som man ellers kunne tro. Omega-3 fedtsyren i frøene er ALA (Alfa-linolensyre), og skal omdannes til de aktive former eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA) før kroppen overhovedet kan optage det. Og det er kroppen desværre ekstremt dårlig til, nærmest umuligt. Så derfor er det ikke en af de gode omega-3 syrer, som frøene indeholder. 

Dog viser nogleundersøgelser at formalet chiafrø kan øge blodniveauet af ALA og EPA, men ikke DHA. DHA kan du få ved at spise fed fisk tit eller spise fiskeolie. 

7. Frøene kan mindske risikoen for hjertesygdom

Da frøene er rige på fibre, proteiner og omega-3 fedtsyre, har de den virkning, at kunne nedsætte risikoen for hjertesygdom. Flere undersøgelse med rotter, har vist nogle uimodståelige resultatet. Undersøgelserne viste sig at nedsætte nogle risikofaktorer, som triglycerider, inflammation, insulinresistens, samt mavefedt. Dermed kan frøene få HDL-kolesterol til at hæve. Dog har det ikke haft samme virkning på menneskeforsøg. Men undersøgelser med chiafrø viser dog, at kunne sænke blodtrykket med hos mennesker med hypertension, hvilket kan medføre til at mindske risikoen for hjertesygdomme. 

8. Chiafrø giver næring til knoglerne

Chiafrø indeholder flere næringsstoffer, som er super vigtige for knoglernes sundhed. Det indebærer stoffer som calcium, magnesium, fosfor og proteiner. Frøene har en høj mængde af kalcium, som indeholder 18% pr. 28 gram, som er et højere mængde end i de fleste mejeriprodukter. Alt i alt, er chiafrøene en fantastisk kilde til calcium til mennesker som ikke spiser mejeriprodukter. 

9. Reducerer blodsukker niveauer

Højt blodsukker er et typisk symptom på ubehandlet type 2 diabetes. Et konsekvent højt blodsukkerniveau kan medføre øget risiko for kroniske sygdomme, fx hjertesygdomme. Og den midlertidige stigning i blodsukkeret efter et måltid, kan ligeledes også have dårlig påvirkning, hvis det er for højt regelmæssigt. Flere dyreforsøg har konkluderet, at chiafrøene kan forbedre insulinfølsomheden og blodsukkerkontrollen, samt kan frøene stabiliserer blodsukkerniveauet efter et måltid. 

Testen med mennesker, foregik på den måde, at testpersonerne blev delt op i 2 grupper. Den ene gruppe skulle spise brød der indeholdte chiafrø. Den anden spiste brød uden chiafrø. Resultatet var at dem som spiste brødet med chiafrø, fik et lavere blodsukkerniveauet efter måltidet. 

10. Kan reducere kronisk betændelse

Betændelse er kroppens naturlige reaktion på infektioner og skader. I disse tilfælde vil huden være hævet og rød. Selvom betændelse er ganske normalt, da den hjælper kroppen med at bekæmpe bakterier og andre smittefarlige stoffer, så kan det nogle gange forårsage skade. Det gælder for eksempel kronisk inflammation, som er en risiko for hjertesygdomme, samt kræft. Ifølge professor Bente Klarlund Pedersen, har hver 5. af os kronisk betændelse i kroppen. (Kilde: krop-fysik.dk) og man kan ikke gå til længen og få en blodprøve der viser at man har kronisk inflammation, det eneste sikre tegn er livvidden. Er livvidden større end  halvdelen af højden, så er du i risiko-gruppen. 

Dårlig livstil, og usunde vaner som rygning, ingen regelmæssig motion, er noget der øger risikoen for kronisk inflammation. Men visse sunde fødevare kan reducere blodniveauet af inflammationen. Heriblandt chiafrø. 

En undersøgelse, der varede i 3 måneder, konkluderede 20 personer med diabetes. De skulle spise 37g chiafrø dagligt, hvilket hurtigt viste sig at reducerer blodniveauet og dermed den inflammatoriske infektion med hele 40%

11. Chiafrø kan nemt indgå i din kost

Frøene er nemme at arbejde med og nemme at få til at indgå i din daglige kost. De smager ikke godt i sig selv, men derfor kan de let anvendes i stort set alle retter. Det gælder både din morgenmad, frokost, aftensmad eller snacks om aftenen. De skal ikke forberedes som hørfrø skal. Hvis man kan lide smagen af dem, kan de sagtens spises rå gennemblødt i saft, de kan laves til grød med fx, mandelmælk, du kan lade budding med dem friske frugter, du kan lave diverse smoothies og ikke mindst, kan du tilføje frøene i dit bageværk i fx, brød. Du kan også vælge dem at anvende chiafrøene som topping, hvor du drysser dem ud over yoghurten, grøntsagerne, oven på brødene eller blander dem med risene. Mulighederne er mange. 

Frøene, kan som tidligere nævnt, absorberer både vand, og mælk og andet, som gør at de får en lidt gelé og tykkere konsistens, som også er årsagen til at de mætter så godt, fordi de udvider sig i maven, og giver én en længerevarende mæthedsfornemmelse. 

Er du ikke vant til meget fiberindhold til daglig, skal du holde lidt igen med chiafrøene. De kan godt, når de mave ikke er vant til at arbejde så meget, give nogle problemer med fordøjelsen, men det vil blive aftage.

En tommelfingerregel med hensyn til daglig indtagelse, og ifølge fødevarestyrelsen, anbefales det at være max 15 gram om dagen.  

12. Chiafrø næringsindhold

Chiafrø indeholder en masse gode egenskaber og det er også derfor at de er blevet så populære. Chiafrø næringsindhold er nemlig absolut enestående. Det er en olierig frø og har rig på proteiner. De indeholde omega 3 og 6- fedtsyre som kroppen har brug for. Man bør max indtage ca 15g chiafrø om dagen, for at indtage det gode og næringsrige egenskaber som chiafrø besidder.

Chiafrø indeholder pr. 100g. 
Indholdsstoffer: 
Kalorier: 524 kcal (2194 kj)

Samlet fedtindhold: 31,4 g
– Mættede fedtsyre: 3,1 g
Omega 3 fedtsyre: 20,36 g
– Omega 6 fedtsyre: 5,9 g
– Enkeltumættede fedtsyre: 2,1 g

Kulhydrater: 37,5 g
Samlet kostfibre: 33,7 g
Opløselige kostfibre: 4 g
Uopløselige kostfibre: 29,7
Protein: 21,2 g

Vitaminer

Vitamin A:  55 IU.
B1 vitamin: 0,89 g
B2 vitamin: 0,2 g
B3 vitamin: 11,2 g
B6 vitamin: 0,1 g
B8 vitamin: 12500 g
E-vitamin: 29,1 g 

Har du yderligere spørgsmål til chiafrø, kan du læse mere på siden FAQ

Bøtte med økologiske chiafrø som indeholder 450g fra Cosmoveda

Økologiske chiafra fra unik – Diet Food som indeholder 400g

Chiafrø kan købes over nettet

Du kan købe de bedste chiafrø over nettet, leveret lige til døren. På den måde kan du sikre dig at du får det bedste kvalitet. Det er nemt, hurtigt og sikker. Men helt præcis hvor kan man købe chiafrø, kan du se herinde. Vi har samlet de bedste webshops, der sælger de næringsrige frø: 

Læs mere under webshoppens egne handelsbetingelser